دویدن با ذهن

کلمات، مسیرهای دویدن با ذهن را نشان می‎دهند... اینجا از ادبیات، سینما و هرآنچه دوست می‎دارم می‎نویسم

دویدن با ذهن

کلمات، مسیرهای دویدن با ذهن را نشان می‎دهند... اینجا از ادبیات، سینما و هرآنچه دوست می‎دارم می‎نویسم

بازی

از قرار معلوم، یکی از وبلاگ نویس ها، اینجا پیشنهاد یک بازی وبلاگی را داده بوده. بعد، همان طور که احتمالا در همین پست مذکور خواهید خواند، زنجیره ی دعوت شدن ها/ دعوت کردن ها توسط دوستان، به من هم رسیده. من هم گفتم حالا که بعد از عمری یک نفر مرا به بازی ای یا اصلا هر چیزی دعوت کرده، چرا که نه؟؟! پس پیشنهادهای من اینها هستند:

قبلا در نظر داشته باشید که اینها پیشنهادهای من در "همین لحظه" هستند؛ پس احتمال زیاد دارد که چیزی را که هم واقعا دوست دارم و  هم می توانم به عموم(یا تعداد نسبتا زیادی از مردم) پیشنهاد بدهم را فراموش کرده باشم. چیزی اگر یادم آمد بهتان خواهم گفت.

الف) موسیقی

"آتش در نیستان"ِ شهرامِ ناظری.

"Remember Me" از "جاش گوربن".

"این آهنگ" از سیاوش قمیشی. که فکر می کنم اسمش "خاطره" باشد.

 ب) فیلم:

"باشگاه مشت زنی" از دیوید فینچر.

"بابِل" از "الخاندرو گنزالز ایناریتو". به نظرم اگر قرار باشد یک نفر از بین کارهای ایناریتو فقط یک فیلم را ببیند، باید این یکی را ببیند. روایتِ فیلم، در هر جایی، کاملا در جایی که باید ایستاده.

"مردِ سوم" از "کارول رید".

"یک سامورایی" از "ژان پیر ملویل".

"Roshomon" یا "هیزم شکن" از "آکیرا کوروساوا".

"مرد مرده" از "جیم جارموش".

"نفس عمیق" از "پرویز شهبازی".

"ناخدا خورشید" از جناب "تقوایی".

بعدا اضافه شد : فیلم "بزرگ کردن آریزونا" از برادران کوئن".

و بالاخره "راننده تاکسی" از "مارتین اسکورسیزی".

ج) رمان و مجموعه داستان کوتاه

چطور است اول برویم سراغِ آمریکای لاتین، ها؟! حالا که شما هم موافقید برویم:

"خاطراتِ پس از مرگِ براس کوباس". اینجا جنابِ "براس کوباس" بعد از اینکه مرده است، حالا برای ما داستان را روایت می کند. نویسنده : "ماشادو دِ آسیس".

"پدرو پارامو". از "خوان رولفو". الان احساس می کنم اگر بخواهم چیزی درباره اش بگویم، زیادی خواهد بود.

"پاییز پدر سالار" از "مارکز".

داستان کوتاه: مجموعه های:"هزارتوها"ی "بورخس"، "دشتِ سوزان" از خوان رولفو" و "چشم های سگِ آبی رنگ" از "مارکز".

حالا برویم سراغِ ادبیات آمریکا:

اول از همه "افسونگرانِ تایتان"، که از جمله رمان هایی ست که می توانم تقریبا به همه خواندنش را پیشنهاد بدهم. یادتان باشد که در جهانِ داستان های وونه گات، این رمان جایِ مهمی دارد. چرا که سنگِ بنایِ خیلی از مولفه های کارش را در این داستان خواهید دید. به اضافه ی مقادیر معتنابهی از اتفاق ها و شخصیت های عجیب و خاص، که حسابی پرورده شده اند..

دوم، "گور به گور" از "ویلیام فاکنر". شاید نشود به همه پیشنهادش داد، اما مطمئن باشید فاکنر پالوده ترین و فشرده ترین شکل از سبک ها و مولفه های خودش را در قالبِ یک قصه و یک خانواده ی جنوبِ آمریکا، به روایت درآورده.

مجموعه ی داستان کوتاه: "نقاش خیابان چهل و هشتم"  و "این ساندویچ مایونز ندارد" از "سلینجر".

حالا هم یکی دو تا کار از اینجا و آنجای دنیای ادبیات داستانی:

"کوهسارِ جان" از نویسنده ی چینی، "گائو شینگ جیان". داستانی به سبک رواییِ منحصر به فرد. شخصی که روزی پزشکان از بیماریِ او قطع امید می کنند و ناگهان یک روز دیگر می گویند که او کاملا بهبود یافته. بعد راوی  دست به یک سفرِ نامعلوم و طولانی می زند. روایت داستان بین چند راوی و چند زاویه ی دید در تغییر مداوم است.

"تعقیب گوسفندِ وحشی" از "هاروکی موراکامی". باز هم اگر قصد داشتید از موراکامی فقط یک رمان بخوانید، این یکی را بخوانید(البته که تمام این حرف ها پیشنهاد است).

"در انتظار بربرها" از "جان مکسول کوتزی". و "لُرد جیم" از "ژوزف کُنراد".

و فارسیِ خودمان هم "همنوایی شبانه ارکسترِ چوب ها" از "رضا قاسمی" و "کلیدر" از "محمود دولت آبادی". 

...................................................................................

خلاصه این بود یک معرفیِ کلی و سرِ دستی خدمت شما. کم و کاستی ها را دیگر خودتان ..... . البته اگر علاقه مند شدید و امکانشان هم فراهم شد که سارغشان بروید، خودتان کمبودهای متن را دستِ کم برای خودتان جبران خواهید کرد. البته راجع به بعضی از این پیشنهادها، قبلا چیزهایی نوشته ام، که اگر شد لینک شان را متن اضافه می کنم.

با به رسمی که از اول برای این بازی گذاشته شده، من هم  نویسنده های وبلاگ های"فلسفه های لاجوردی" و  "گاوصندوق حرف هایم" و  "یک سامورایی با شمشیر چوبی" و "میله ی بدون پرچم" را به بازی دعوت می کنم.

 اسماعیل بابایی هم به بازی ما اضافه شد؛ اینجا پیشنهادهاش را بخوانید.

نظرات 17 + ارسال نظر
مژگان شنبه 17 مهر 1395 ساعت 18:04 http://cinemazendegi2.blog.ir/

سلام مجید آقا
+ از لیستت. با کُل سینمایی ها موافقمُ همه شُ دیدمُ دوست دارم.
+ موسیقی. جاش گوربنُ عاشقم. صداش خیلی خیلی خوبه. همه اجراهاشُ شنیدمُ دوست دارم. قمیشی رُ هم هستم.
+ ادبیات پائیز پدرسالار مارکزُ خونده بودم. بقیه لیستنم همش تو کتابای پوریا هست. اگه بتونمُ وقت کنم شاید تو پروژه بلند مدت چند سال دیگه بخونم. آخه تقریبا ماهی ۲ تا ۳ تا کتاب جدید بهم می دهُ من مجبورم حتما بخونم.ـ( این روزا هم که خیلی کار دارمُ اصلا وقت نمی کنم. هر وقت خیلی خسته م چند دقه میام وبلاگُ کامنت می نویسمُ کامنت می خونم. بقیه وقتم خیلی پُره برای کتاب جدید خوندن جا نیست. )

ایزابلا شنبه 6 شهریور 1395 ساعت 22:27

سلام عمو مجید. من رو دعوت کرده بودید به این بازی من ندیدم متاسفانه. عذر میخوام. سعی میکنم سرفرصت حتما پیشنهاداما بنویسم. :))

سلام به ایزابلا ایزابلایی!
خواهش می کنم. این چه حرفیه. باعث خوشحالی و افتخاره که علاقه های شما رو بشنویم و بخونیم و ببینیم.
ماهی رو هر موقع از آب بگیرید تازه ست :))

الف.واو پنج‌شنبه 4 شهریور 1395 ساعت 16:57 http://http://www.havabanoo.blogsky.com

پیشنهاد های شما همیشه خوب و قابل اعتمادند..ممنون

شما لطف دارید. ممنونم

میله بدون پرچم دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت 16:43

آره دقیقاً عذاب وجدان بعدش خیلی هولناکه


زدم تو خال

بانویی در دور دست دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت 14:48

در مورد داستان اصولا چون کمی تنبلم داستان کوتاه رو ترجیح میدم حالا از هرکی باشه هیچ تعصبی هم به اشخاص ندارم مثلا داستان حاجی اقا؟ هدایت رو مثلا دوست داشتم یکی دیگه بود همش خون و سیاهی و شبه و مرگ خوب دوست نداشتم یا مثلا رمانهای کوندرا رو چهار پنج تایی اشو خوندم خوشم اومده از قلمش یه مجموعه داستان خوندم چند تاشو هم حتی ضبط کردم یه نویسنده آذربایجانی معروف به ملا نصرالدین وای داستهانهاش عالی بود من تر جمعه پی دی افشو خوندم حرف درمورد داستان و اینا زیاده آهان خیلی از داستان های جلال روهم می‌پسندم با اون ادبیات خاصش

بانویی در دور دست دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت 14:36

سلام شما خیلی حرفه ای نوشتید خب من گاه گدار واقعا گوش دادن سیاوش قمیشی رو دوست دارم دنبال این مجموعه داستان بورخس بودم ب خونمش و مجموعه داستان نقاش خیابان... سلینجر روهم خوندم دوست داشتم.. چند وقته آهنگ یه شب مهتاب رو اینقدر گوش دادم جالب اینه اصلا به تهوع نیفتادم قبل شم افتاده بودم رو دور یه آهنگ از مستان و هم ای به نام ناز نکن خب فیلم ها هم مدت های فیلم خوب ندیدم حرفه ای هم نیستم حضور ذهن ندارم فعلا همین بقیه اشو هم انشا.. میام مینویسم

سلام بر شما
خدا رو شکر که من از "حرفه ای" بودن و نوشتن در امانم. این لطفِ شماست.
اما از اینکه بگذریم؛ خیلی کار خوبی کردید که از علایقتون اینجا حرف زدید. در اولین فرصت میام و سلیقه م رو درباره ی پیشنهادهای شما همین جا براتون می نویسم.
ممنون

اسکندری سه‌شنبه 19 مرداد 1395 ساعت 17:45

پیشنهاد چون شمایی باید مطمح نظرم باشد. کاش فرصت کنم و از فهرست بلند شما آنچه نخوانده ام و ندیده ام ، بخوانم و ببینم. زنده باد

زنده باشید جناب اسکندری عزیز. لطف دارید.
به شما -به خصوص- دیدن فیلم های "مرد مرده"ی "جارموش" و "بابل" از ایناریتو رو حتما پیشنهاد می کنم.
از میان رمان ها و داستان کوتاه ها هم، بیش از همه "لرد جیم" و "پاییز پدر سالار" و "تعقیب گوسفند وحشی" رو پیشنهاد میدم. سلیقه ی من همه ی این لیست رو شاهکار و منحصر به فرد میدونه، اما حدس میزنم شما با دیدن و خوندن این هایی که گفتم، بیشتر ارتباط می گیری.
خوشحالم که کسی چون شما اینجا و پیشنهادهاش رو قابل توجه می دونه. بی تعارف می گم.

سحر سه‌شنبه 19 مرداد 1395 ساعت 01:28

اما " نفس عمیق " قطعا جزء انتخاب هاى من هست همواره در کنار اون فیلم معرکه ى " بوتیک " ، دو جواهر کوچک در سینماى ایران!

آفرین!! دو قطعه الماس کوچیک :)
+ انگار تو سینما هم اشتراک هایی داریم سحر جان ؛)
+

سحر سه‌شنبه 19 مرداد 1395 ساعت 01:26

سلام،
حقیقتا اینطورى انتخاب کردن ها خیلى سخته، آدم مدام فکر مى کنه یه چیزى رو جا انداخته یا حق مطلب رو ادا نکرده؛ تو این ویژه نامه هاى مجله فیلم من همیشه مى مونم اینا این فهرست ها رو چطور انتخاب مى کنند!

از این نظر اون " در همین لحظه " رو خوب اومدى، چون نمیشه که " هامون " و " صد سال تنهایى " و " برگمان " تو لیست نباشند!!!

ستاد نظارت بر انتخابات در لحظه ى آدم ها


واقعا هم نمیشه سحر. اینا همون طور که گفت، هم در لحظه هستن، هم یه معرفیِ سردستی از کارها هستن. "صد سال تنهایی" و "برگمان" رو باهات موافقم کاملا.
اما خب اینا کارهایی نیستن که بشه به خیلی ها پیشنهاد بدی بخونن و بتونن ازش لذت هم ببرن. خصوصا "صد سال...". چون این بازی، به نظر میاد یه جورایی میخواد تفریح و لذت رو برای عموم کسایی که این پیشنهادها رو می خونن فراهم کنه. یا لااقل احتمال تفریح و لذت.
اما خب جدا از این حرفا، شاید یه موقعی از علایق شخصی ترم، همین جا بیشتر گفتم. لااقل اینجا آدم با چارتا رفیق راجع بهشون گپ میزنه و لذت می بره.

بانویی در دوردست دوشنبه 18 مرداد 1395 ساعت 22:39

به به عجب پست خوبی چه خوش اقبالیم ما...

ما هم خوش اقبالیم :)
کاش می گفتید شما از کدوم فیلما و رمان ها(چه جزء پیشنهاد من باشه چه غیر از اون) بیشتر لذت می برید. اینجوری کیف این بازی بیشتر هم میشه :)

میله بدون پرچم یکشنبه 17 مرداد 1395 ساعت 18:23

سلام
پیشنهادات بسیار خوبی است. ممنون از اینکه به یاد من هم بودی اما من که جرئت شرکت در این بازی را ندارم الان!
هنگ می کنم

شما که عزیزی میله جان
اما من می دونم که "رندی" و "نظربازی"ت هست که شرکت نمی کنی. از بس حاضر نمیشی پیش خودت، از بین این همه کار بی نظیر که خوندی، چند تا رو اسم ببری و چند تا رو نبری.... از عذاب وجدان بعدش می ترسی

سامورایی یکشنبه 17 مرداد 1395 ساعت 11:49 http://samuraii84.persianblog.ir/

به به داش مجید
چه پیشنهادهای خوبی
موسیقیا رو قبلن شنیدم. بعضی از فیلما رو دیدم. اما کتابها رو اکثرا نخوندم. ممنون از معرفیشون و دعوتم به این بازی دلنشین (در هر صورت ازون چالش‌های مسخره‌ی هرروزه‌ی دنیای مجازی بهتره)

مخلصیم سامورایی جون.
ایشالا تو هم پیشنهادهات رو بگی و مستفیضمون کنی...
این، اصلا و ابدا یه "چالش" نیست. فقط یه بازیه

اسماعیل بابایی جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 15:47 http://fala.blogsky.com

با سپاس از تذکر به جای صبا خانم،
لینک های وبلاگ آقامجید و وبلاگ مرجع اضافه شد.

ممنونم اسماعیل جان

صبا جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 09:33

خداییش چرا نوشتم:مرجوع:/
*مرجع:)))))))


کتابخوانه

صبا جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 09:22

ممنون از اینکه تو بازی شرکت کردید.سرفرصت میام و پیشنهادهاتون رو می خونم:)
+دوستان آقای مویدی لطفا لینک وبلاگ مرجوع رو به پستی که می نویسید،اضافه کنید تا زنجیره بازی حفظ بشه:
http://insidemonster.blog.ir

باز هم ممنون از مشارکت شما:)

ممنون از شما؛ دعوتتون و تذکر این چیزا :)

اسماعیل بابایی جمعه 15 مرداد 1395 ساعت 08:58 http://fala.blogsky.com

از پیشنهادات خیلی ممنونم مجید جان، به ویژه درباره ی ادبیات آمریکای لاتین.
این هم پیشنهادات من:
http://fala.blogsky.com/1395/05/15/post-226/پیشنهاد

به به! خوشحالم که که شرکت کردی اسماعیل جان.
بیام بخونم ببینم "چه کرده ای با ما" :)

اسماعیل بابایی پنج‌شنبه 14 مرداد 1395 ساعت 18:41 http://fala.blogsky.com

درود مجید جان!
چه قدر اشتراکاتمون تو این لیست زیاده!
برمی گردم و می نویسم برات.

درود بر اسماعیل عزیز.
حتما بنویس رفیق. در ضمن دوست دارم اگه فرصت کردی توی بازی هم شرکت کنی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد